Thursday, May 24, 2012

Profile of Entrepreneur by Popular Product Invention/s.

1. Photo of Entrepreneur



Dr Forrest C. Shaklee merupakan seorang pelabur, visionary, usahawan, pakar tulang, penulis dan juga DJ radio. Dr Forrest Shaklee telah berjaya dalam beberapa peranannya sepanjang hayatnya. Malah sehingga kini Dr Forrest C. Shaklee masih menjadi inspirasi kepada berjuta-juta ahli Shaklee di seluruh dunia. Selain itu, beliau juga mempunyai ijazah dalam bidang nutrition, biochemistry, philosophy and divinity.

2. Picture Of Product


3. Brief description of the products/services/business concepts.

Dilahirkan di Iowa, 1894, Forrest C. Shaklee telah dikenalpasti menghidap penyakit Tuberculoris semasa zaman kanak-kanaknya. Kedua ibubapanya telah diberitahu oleh doktor bahawa beliau tidak akan dapat hidup lama disebabkan oleh penyakitnya. Walau bagaimanapun, tiada siapa yang menjangkakan yang si kecil berpenyakit ini akan menjadi seorang yang doktor pakar tulang dan pemilik perniagaan yang berjaya dan dapat hidup lebih daripada 90 tahun.

Oleh kerana kedua ibubapanya begitu percaya akan kekuatan alam semulajadi, mereka telah berpindah ke Utara Amerika di mana tanah pamah di situ begitu kaya dengan nutrien yang tinggi dan berkualiti.
Pada tahun akhir 1800, satu-satunya cara untuk merawat penyakit Tuberculorisis adalah daripada udara bersih, makanan yang bernutrisi tinggi dan juga rehat yang mencukupi. Ekoran daripada itu, pemuda ini telah banyak menghabiskan masanya dengan melakukan akitiviti riadah dan menerokai alam semulajadi serta membina rasa hormat dan cintanya terhadap alam sekitarnya.  Hasil daripada makanan yang bernutrisi tinggi dan juga persekitaran yang bersih telah membantunya sembuh daripda penyakit tersebut. Berikutan daripada rasa hormat dan cintanya kepada alam sekitar mendorong beliau untuk membuka syarikat produk nutrisinya, iaitu Shaklee Corporation berdasarkan Golden Rule pada tahun 1956.

Selain daripada pengalaman penyakitnya semasa zaman kanak-kanak, beliau juga mempunyai pengalaman penyakit  pada zaman mudanya iaitu ketika usianya 24 tahun, beliau telah disahkan menghidap  kanser tulang disebabkan oleh pekerjaannya sebagai doctor chiropractor yang sentiasa terdedah kepada sinaran radiography. Ekoran daripada itu, beliau telah menggunakan prinsip yang sama iaitu pemakanan yang baik, persekitaran yang baik dan senaman bagi merawat penyakit tersebut. Akhirnya ,beliau  berjaya sembuh daripada penyakitnya dan dapat meneruskan hidupnya sehingga usia 92 tahun.

Dr Forrest Shaklee pernah berkata, kemajuan dalam tahap kesihatannya adalah bukan suatu keajaiban separti mana yang diperkatakan oleh orang lain, akan tetapi  ianya mengambil masa dan ianya pasti. Pada seawalnya dia percaya bahawa kesihatan dan kesejahteraan mempunyai hubungkait dengan nutrisi pemakanan yang baik, persekitaran yang sihat dan senaman.

Ekoran daripada minatnya kepada dunia perubatan, Dr Shaklee telah melanjutkan pelajaran dalam bidang chiropractor.Semasa beliau ditanya akan alasan memilih perubatan chiropractor, berbanding menjadi seorang doctor perubatan, beliau berkata “ saya tidak memperkecilkan profesion sebagai seorang doctor perubatan, akan tetapi kami adalah dua bidang yang berlainan, Mereka dilatih untuk merawat penyakit, akan tetapi saya berminat untuk membina kesihatan”.

Dr Forrest Shaklee telah mebuka klinik pertamanya di Rockwell City, Iowa pada tahun 1915 di mana beliau mempelajari merawati pesakit untuk kesihatan yang baik memerlukan sumber nutrisi yang baik , bukannya hanya merawat menggunakan ubat-ubatan sahaja.  Dia sentiasa bercakap kepada pesakitnya mengenai diet yang seimbang, yang mana ketika itu istilah diet adalah begitu asing buat mereka. Dr Shaklee juga telah mecipta diari nutrisi untuk mengikuti  perkembangan kesihatan pesakitnya.

4. A profile of the Entrepreneur and the business.

Dilahirkan di Iowa, 1894, Forrest C. Shaklee telah dikenalpasti menghidap penyakit Tuberculoris semasa zaman kanak-kanaknya. Kedua ibubapanya telah diberitahu oleh doktor bahawa beliau tidak akan dapat hidup lama disebabkan oleh penyakitnya. Walau bagaimanapun, tiada siapa yang menjangkakan yang si kecil berpenyakit ini akan menjadi seorang yang doktor pakar tulang dan pemilik perniagaan yang berjaya dan dapat hidup lebih daripada 90 tahun. Oleh kerana kedua ibubapanya begitu percaya akan kekuatan alam semulajadi, mereka telah berpindah ke Utara Amerika di mana tanah pamah di situ begitu kaya dengan nutrien yang tinggi dan berkualiti.

5. A brief introduction of how the business started.
Pada tahun akhir 1800, satu-satunya cara untuk merawat penyakit Tuberculorisis adalah daripada udara bersih, makanan yang bernutrisi tinggi dan juga rehat yang mencukupi. Ekoran daripada itu, pemuda ini telah banyak menghabiskan masanya dengan melakukan akitiviti riadah dan menerokai alam semulajadi serta membina rasa hormat dan cintanya terhadap alam sekitarnya.  Hasil daripada makanan yang bernutrisi tinggi dan juga persekitaran yang bersih telah membantunya sembuh daripda penyakit tersebut.
Berikutan daripada rasa hormat dan cintanya kepada alam sekitar mendorong beliau untuk membuka syarikat produk nutrisinya, iaitu Shaklee Corporation berdasarkan Golden Rule pada tahun 1956.

Selain daripada pengalaman penyakitnya semasa zaman kanak-kanak, beliau juga mempunyai pengalaman penyakit  pada zaman mudanya iaitu ketika usianya 24 tahun, beliau telah disahkan menghidap  kanser tulang disebabkan oleh pekerjaannya sebagai doctor chiropractor yang sentiasa terdedah kepada sinaran radiography. Ekoran daripada itu, beliau telah menggunakan prinsip yang sama iaitu pemakanan yang baik, persekitaran yang baik dan senaman bagi merawat penyakit tersebut. Akhirnya ,beliau  berjaya sembuh daripada penyakitnya dan dapat meneruskan hidupnya sehingga usia 92 tahun.
Dr Forrest Shaklee pernah berkata, kemajuan dalam tahap kesihatannya adalah bukan suatu keajaiban separti mana yang diperkatakan oleh orang lain, akan tetapi  ianya mengambil masa dan ianya pasti. Pada seawalnya dia percaya bahawa kesihatan dan kesejahteraan mempunyai hubungkait dengan nutrisi pemakanan yang baik, persekitaran yang sihat dan senaman.

Ekoran daripada minatnya kepada dunia perubatan, Dr Shaklee telah melanjutkan pelajaran dalam bidang chiropractor.Semasa beliau ditanya akan alasan memilih perubatan chiropractor, berbanding menjadi seorang doctor perubatan, beliau berkata “ saya tidak memperkecilkan profesion sebagai seorang doctor perubatan, akan tetapi kami adalah dua bidang yang berlainan, Mereka dilatih untuk merawat penyakit, akan tetapi saya berminat untuk membina kesihatan”.
Dr Forrest Shaklee telah mebuka klinik pertamanya di Rockwell City, Iowa pada tahun 1915 di mana beliau mempelajari merawati pesakit untuk kesihatan yang baik memerlukan sumber nutrisi yang baik , bukannya hanya merawat menggunakan ubat-ubatan sahaja.  Dia sentiasa bercakap kepada pesakitnya mengenai diet yang seimbang, yang mana ketika itu istilah diet adalah begitu asing buat mereka. Dr Shaklee juga telah mecipta diari nutrisi untuk mengikuti  perkembangan kesihatan pesakitnya.

Perciptaan Multivitamin yang pertama

Produk pertama yang dihasilkan olehya pada tahun 1915 diberi nama “ Vitalized Minerals” di mana beliau telah mengasingkan sebatian semulajadi daripada sayuran bagi mendapatkan nilai mineralnya. Seorang rakannya yang merupakan ahli biocehemist, Casimir Funk telah memanggil produknya sebagai “vitamins” yang mana ketika itulah perkataan vitamin pertama kali digunapakai. Pada tahun 1924, Dr Shaklee telah membuka pusat kesihatan yang lengkap dengan ahli chiropractor, osteopath, internist, general practitioner dan pakar bedah. Pada tahun 1928, beliau telah membangunkan pelan diet yang seimbang untuk pesakit-pesakitnya. Pelan diet tersebut adalah sama seperti yang disarankan oleh United State Department of Agriculture seperti yang digunapakai sehingga kehari ini.

Dr Shaklee adalah merupakan pengasas awal “ adopter of help practice”. Beliau menulis beberapa buku di mana kepentingan berfikiran positif iaitu “ Thoughtsmansip”. Dia juga mengajar mengenai konsep berharmoni , kesihatan dan rahsia kejayaannya dalam rancangan radionya.Dr Shaklee memulakan jualan formula makanan tambahan pada tahun 1924 di Iowa. Pada tahun 1956, beliau bercadang untuk meperkembangkan produk makanan tambahan nya ke serata Utara Amerika melalui suatu sistem yang dicipta olehnya iaitu pemasaran berangkai dengan bantuan kedua orang anaknya iaitu Forrest Jr. dan Raleigh Shaklee. Impiannya adalah berkongsi produknya kepada semua orang di dunia ini agar semuanya akan memperolehi kesihatan yang baik. Beliau juga menginginkan sebuah syarikat yang mampu memberikan tiga kebaikan kepada pengguna nya iaitu nilai kesihatan, kemewahan dan kegembiraan yang mana orang ramai boleh memperolehinya daripada Shaklee Corparation.
Prinsip kedua, daripada pengalamannya bekerja secara seorang ke seorang pesakitnya membawa kepada konsep sales model. Beliau percaya komunikasi secara individu merupakan cara yang terbaik untuk menerangkan kelebihan aspek kesihatan. Dr Shaklee berkata “We teach some, and they teach other to teach other to teach other” . Mereka bercakap, orang mendengar dan memberitahu yang lain. Walaupun bukan nya memerlukan jurujual secara rasmi, tetapi maklumat dapat disebarkan dengan berkesan.

6. How the business gained success etc.

Dr Shaklee dan keluarganya mengasas perniagaannya bukannya  untuk mengaut keuntungan, tetapi ingin menolong orang untuk hidup lebih sihat .  Prinsip utama Dr Shaklee adalah produknya haruslah menjadi yang terbaik dan memenuhi kehendak sebenarnya dan bukan semata-mata secara luarannya.Inovasi Dr Shaklee tidak berakhir dengan nutrisi sahaja, bahkan dia mempraktikkan konsep” living with harmony with nature” dalam penjagaan rumah, memperkenalkan rangkain pencuci yang boleh dibiodegrasi sebelum kempen pemeliharaan alam sekitar di war-warkan di serata dunia. Sejajar dengan itu Shaklee telah mengorak langkah supaya barangan dapat dikongsikan bersama dalam bentuk penggunaan atau perniagaan.

7. The ups & downs of the entrepreneur & his/her business.

Shaklee Corporation adalah sebuah syarikat yang didagangkan secara umum pada akhir tahun 1970-an dan telah disenaraikan di Bursa Saham New York. Perbadanan itu bermula untuk mempelbagaikan pada November 1986 apabila ia dibeli di Bear Creek Perbadanan, 1 syarikat pemasaran langsung terbaik dikenali untuk Harry yang dan David Buah-daripada-yang-Bulan Kelab operasi, dari RJR Nabisco $ 123 juta.  Pada Februari 1989 Shaklee menjual kepentingan peratus 78 yang di Shaklee Jepun Syarikat Yamanouchi yang Farmaseutikal $ 350 juta, sementara mengekalkan perjanjian pelesenan yang dan terus untuk mengutip bayaran royalti daripada itu operasi Jepun.

Maka Mac 1989, Shaklee Corporation menerima 1 cadangan pengambilalihan yang tidak diminta dari satu kumpulan yang diketuai oleh Irwin L. Jacobs, pembiaya Minneapolis yang dikenali juga oleh "Irv Pelikuidasi" nama samaran beliau. Penganalisis meletakkan nilai belian dimanfaatkan Shaklee di $ 35 sesaham. Kumpulan Jacobs telah secara agresif terkumpul saham Shaklee, dan dinyatakan ia kini dipegang kepentingan 14,98 peratus dalam syarikat berpangkalan di San Francisco. Shaklee segera mengisytiharkan dividen khas sebanyak $ 20 sesaham, yang dilihat sebagai racun pil-cara yang tidak menggalakkan pengambilalihan kepentingan dalam Shaklee, walaupun syarikat mempertikaikan pandangan tersebut. Peruntukan anti-pengambilalihan Shaklee itu datang memainkan peranan apabila pelabur mencapai 15 peratus. 

Selepas 1 minggu tegang sedikit, di mana pada masa Jacobs meningkat kepentingan beliau dalam Shaklee,  Shaklee Corporation mengumumkan ia telah yang diperolehi oleh Yamanouchi Farmaseutikal $281 berkongsi wang tunai, atau kira-kira $ 395 juta. Perkongsian yamanouchi itu dengan Shaklee di Jepun membantu membuat transaksi berlaku, dan Yamanouchi cast sebagai "satria putih" 1 dalam membantu Shaklee menyara kira yang tawaran pengambilalihan bermusuhan oleh Jacobs  Jacobs mengumumkan beliau tidak akan mencabar yang bida Yamanouchi dan yang berurusan dengan Yamanouchi telah dimuktamadkan dengan cepat. Shaklee menjadi sebuah syarikat swasta. Pada April 2004, Yamanouchi dijual Shaklee Corporation untuk American jutawan Roger Barnett, rakan pengurusan Teraktif Holdings LLC, untuk $ 310 juta. Bear Creek dan Harry dan garis Daud telah dijual ke Wasserstein Perella & Co untuk $ 260 juta.  Barnett menjadi Ketua Pegawai Eksekutif yang baru dan Pengerusi Lembaga Shaklee Corporation. "Shaklee adalah permata mahkota industri pemasaran rangkaian," Barnett dinyatakan. "Impian saya ialah untuk membina Shaklee menjadi syarikat nombor satu di dunia dalam bidang kami." Barnett pergi untuk meramalkan Shaklee akan menjadi nutrisi utama dan syarikat penjagaan diri semulajadi di dunia, menjana $ 5 bilion dalam pendapata tahunan.  Shaklee komited untuk menjadi hijau dan syarikat pertama di dunia untuk mendapatkan pensijilan Iklim Neutral sepenuhnya mengimbangi pengeluaran CO2 mereka, menghasilkan kesan sifar bersih terhadap alam sekitar.
8. Business Philosophy & Business Strategies used.

1956 - Dr Forrest Shaklee mengembangkan kaedah ekstraksi mineral dari sayur-sayuran dan telah menggunakan MLM (Network Marketing) untuk mengedar produk-produknya. Dr Shaklee memulakan jualan formula makanan tambahan pada tahun 1924 di Iowa. Pada tahun 1956, beliau bercadang untuk meperkembangkan produk makanan tambahan nya ke serata Utara Amerika melalui suatu sistem yang dicipta olehnya iaitu pemasaran berangkai dengan bantuan kedua orang anaknya iaitu Forrest Jr. dan Raleigh Shaklee. Impiannya adalah berkongsi produknya kepada semua orang di dunia ini agar semuanya akan memperolehi kesihatan yang baik. Beliau juga menginginkan sebuah syarikat yang mampu memberikan tiga kebaikan kepada pengguna nya iaitu nilai kesihatan, kemewahan dan kegembiraan yang mana orang ramai boleh memperolehinya daripada Shaklee Corparation.

9. Achievements attained in terms of Market Share, Sales Turnover, Number of Outlets, Recognition, Adoption & Acceptance of Product, etc.

10. How the product / company got its name.

Dari pada pengasasnya Dr Forrest Shaklee

11. Unique features about the product /services/business concept that makes it outstanding.

Nature . Science . Quality . Efficiency. Research . History . Vision . Environmental concern . Opportunity . And of course, Integrity,Proven Effective

For over 50 years, generations of families have counted on us to do what no other company can do quite like Shaklee—make products that are naturally safe AND proven effective.

Our mission at Shaklee is to provide a healthier life for everyone and a better life for anyone. We do it by making natural products that are so exceptional, you just have to tell your friends. Every product that goes into every Shaklee bottle is designed to improve health, work without compromise, and be gentle on the planet.When you pick Shaklee, you will know three things to be true. It is always safe. It always works. And it is always green.
12. Key Factors contributing to the success of the business.

Beliau juga menginginkan sebuah syarikat yang mampu memberikan tiga kebaikan kepada pengguna nya iaitu nilai kesihatan, kemewahan dan kegembiraan yang mana orang ramai boleh memperolehinya daripada Shaklee Corparation.
Pengalamamnya bekerja secara seorang ke seorang pesakitnya membawa kepada konsep sales model. Beliau percaya komunikasi secara individu merupakan cara yang terbaik untuk menerangkan kelebihan aspek kesihatan. Dr Shaklee berkata “We teach some, and they teach other to teach other to teach other” . Mereka bercakap, orang mendengar dan memberitahu yang lain. Walaupun bukan nya memerlukan jurujual secara rasmi, tetapi maklumat dapat disebarkan dengan berkesan.

Shaklee komited untuk menjadi hijau dan syarikat pertama di dunia untuk mendapatkan pensijilan Iklim Neutral sepenuhnya mengimbangi pengeluaran CO2 mereka, menghasilkan kesan sifar bersih terhadap alam sekitar. Shaklee Corporation adalah pengeluar swasta diadakan dan pengedar penokok zat, produk pengurusan berat badan, produk kecantikan, dan produk isi rumah. Syarikat itu yang berpangkalan di Pleasanton, California yang mempunyai operasi di Kanada, Jepun, Malaysia, Mexico, Taiwan dan China. Syarikat itu menjual produk melalui rangkaian pemasaran pelbagai peringkat dan tuntutan asas gabungan 750.000 "ahli" (pelanggan) dan pengedar

No comments:

Post a Comment